U hebt iets gemist als u niet bij “veilig wonen met domotica” bent geweest.

© Op deze foto ziet u de ...

Onze regering wil dat wij zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Waarschijnlijk wilt u dat zelf ook wel, maar kan dat ook als u intensieve zorg nodig hebt? Is het wel veilig als u alleen bent? En wat als er geen mantelzorg in uw nabijheid te organiseren is. Denkt u daar wel eens over na?

Moderne technieken komen ons te hulp hierbij. Met slimme sensoren kan uw veiligheid gewaarborgd worden zonder dat uw bewegingsvrijheid wordt beperkt. Domotica noemen we dat. In het gerenoveerde Laarhof in Lelystad zijn de modernste technieken van dit moment toegepast.

We hebben een rondleiding door een nog leegstaande afdeling van Laarhof gehad waarbij de functie van de domotica is toegelicht. Met bewegingssensoren wordt er voor gezorgd dat een verzorger een signaal op de smartphone krijgt als een bewoner ‘s nachts uit bed gaat. Hierdoor kan tijdig hulp geboden worden zonder dat de verzorging bewoners die slapen hoeft te storen. Bewoners zijn door de nieuwe techniek niet meer “opgesloten” op de afdeling, maar kunnen door het hele gebouw en de tuin vrij bewegen.

Ook is uitgelegd hoe die systemen in een privé woning gebruikt kunnen worden. Het systeem kan volledig op de persoonlijke situatie ingesteld worden. Dan kan bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger een signaal op de smartphone krijgen als een alleen wonende qua beweging sterk afwijkt van het vooraf ingestelde patroon. Bijvoorbeeld, iemand staat altijd tussen 7 en 8 uur op. Het is fijn voor de mantelzorger als er een berichtje komt als er om 8 uur nog geen beweging is. Maar ook specifieke dingen zoals vallen en niet op kunnen staan kunnen natuurlijk gesignaleerd worden. En mooi is dat het systeem automatisch signaleert, niemand

hoeft op een knopje te drukken. (Voor meer informatie stuur een mailbericht naar stuurgroeplid Tiny Winter, mailadres hieronder).

Naast de domotica is ook uitleg gegeven over de “biodynamische verlichting”. Die verlichting bootst het daglicht na zodat mensen overdag meer licht krijgen en vanzelf daardoor actiever worden. De verlichting wordt in de avond juist gedempt. Hierdoor slapen mensen ’s nachts veel beter. Hetzelfde effect herkent u waarschijnlijk als u overdag veel buiten bent geweest. Eigenlijk zou deze verlichting voor iedereen heel gezond zijn, jong en oud.

U hebt dus wat gemist als u er niet bij was, maar met een kort filmpje op internet kunt u toch nog een indruk krijgen, klik hiervoor op onderstaande link.