VVD blij met flinke daling Dronten op AD-misdaadmeter

Tijdens raadsvergadering heeft Irene Korting namens de VVD gisteravond vragen aan het college gesteld over de landelijke AD misdaadmeter.

Dronten doet het goed in het overzicht van het AD. De gemeente is gedaald van de 186ste naar de 228ste plaats van de in totaal 421 onderzochte gemeenten. Uit de landelijke monitor blijkt dat Dronten op veel aspecten veiliger is geworden in 2015 ten opzichte van 2014. En dat vindt de VVD goed om te zien.

Echter viel het de VVD op dat de diefstal uit auto/motor met bijna 42% gestegen is. Daarom heeft de VVD om een toelichting van het college gevraagd.

Uit de beantwoording van het college bleek Dronten in 2015 wel opvallend hoog te scoren. Maar in 2014 was er ook sprake van een sterke daling van de diefstal uit auto/motor. Concreet 183 (2012) via 141 (2013) naar 72 (2014) en 102 in 2015.

Ook gaf het college aan dat dit niet een specifiek Drontens probleem is. Landelijk ziet men dit beeld ook terug. Groepen trekken door het land op zoek auto-onderdelen van bepaalde automerken.

Vanwege de hoge stijging heeft de VVD het college geattendeerd op een project dat in het najaar van start gaat vanuit de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. Dit project is erop gericht om de handel in gestolen auto-onderdelen te ontmoedigen. De VVD heeft begrepen dat het project zich nog in de ontwikkelfase bevindt, maar het biedt mogelijk inspiratie en kansen om de stijging voor volgend jaar weer te laten dalen.

Delicten in Dronten

2015 totaal

Verschil met jaar eerder (%)

Aantal per 10.000 inwoners