Opening Mimar Sinan Moskee Biddinghuizen

Alle raadsleden hadden een uitnodiging ontvangen voor de opening van deze moskee. Namens onze fractie was ik hierbij aanwezig, iets wat ik niet snel zal vergeten. De gezamenlijke openingshandeling was aan de vertegenwoordigers van Islamitische Stichting Nederland en het Turkse consulaat, burgemeester Aat de Jonge en wethouder Nico Verlaan.

Voordat het zover was werden alle genodigden uitgenodigd op de Havenweg, precies de locatie waar jaren geleden de oude moskee stond. Een bont muzikaal gezelschap, de Osmaanse muziekgroep Mehteran, ging ons voor, en via de Boshof waar de tijdelijke moskee stond liepen we naar het nieuwe gebouw aan de Klaversingel.
Het was een bont gezelschap en door de grote Turkse trom gingen er veel voordeuren open en sloten inwoners zich spontaan aan in de stoet.

Na een aantal verzen uit de Koran, het Turkse en het Nederlandse Volkslied waren er een aantal sprekers. Daar het een tweetalig evenement was, was het voor iedereen te volgen, maar nam het ook veel tijd in beslag. De nadruk van vrijwel alle toespraken was dat het in Biddinghuizen goed gaat. Dat integratie juist in de moskee vorm krijgt! Het bestuur van de moskee hecht grote waarde aan het samenwerken met de inwoners uit de gemeente Dronten. Voorzitter Burhan Akce vertelde vol trots over de samenwerking met de gemeente Dronten waarbij wethouder Hans Engelvaart een aantal keren specifiek genoemd werd. Trots is de gemeenschap en dat willen ze graag delen.

Gezien de actualiteit sprak de vertegenwoordiger van de Islamitische Stichting Nederland complimenterend de wens uit: ´Was de wereld maar als een dorp en ieder dorp werelds.´

Na de officiële openingshandeling konden we de locatie van binnen bekijken en hadden de dames van deze gemeenschap heerlijk gekookt. Ik heb kennis gemaakt met een aantal mensen uit de Turkse gemeenschap en met hen ook openlijk gesproken over de actualiteiten. Iets wat hen ook heel erg bezig houdt….De wens van de attaché van religieuze zaken was dan ook treffen:

“Was de wereld maar als een dorp en ieder dorp werelds

maar bovenal laten we vooral met elkaar in gesprek blijven!