Werkbezoek VVD Kamerlid Helma Lodders aan Dronten en Swifterbant

Op 9 maart jl. heeft Tweede Kamerlid Helma Lodders (portefeuille Landbouw en Belastingen) in aanwezigheid van lijsttrekker Ton van Amerongen en kandidaat raadsleden Barry Hoogezand en Saskia Veldman een werkbezoek gebracht aan J-H Automatisering in Dronten en Primofin in Swifterbant. Een mooie kans om bij te praten over de mogelijkheden rondom stabiel snel internet in het buitengebied en het aanboren van nieuwe markten voor (Flevolandse) agrarische producten.

Snel internet in het buitengebied

Bij J-H Automatisering waren Johan en Jacques Huijbregts aanwezig om met trots te praten over de ontwikkelingen van het bedrijf en met name het snel en stabiel internet in het buitengebied. De landbouw zelf vraagt steeds meer data, maar ook de gezinnen zelf in het buitengebied willen uiteraard ook kunnen Netflixen. Voor een leefbaar toekomstbesteding platteland is snel en stabiel internet erg belangrijk Voor Kamerlid Lodders ook goed te horen welke innovaties er nu in de nieuwe mast hangen en er komende tijd nog gerealiseerd gaan worden. Ook werden er direct vanuit Greenet (de provider) wat punten meegegeven hoe ‘Den Haag’ bij kan dragen aan het versnellen van innovaties rondom draadloos snel internet en welke regelgeving anders zou kunnen. De lijntjes tussen lokale en landelijke politiek zijn kort.

Duurzaam wassen en werken

In Swifterbant zit het mooie bedrijf Primofin. Daar kregen we van Jan Vroegop een uitgebreide rondleiding. Hij vertelde een eerlijk verhaal over de tops en downs rondom ondernemerschap. De VVD-delegatie kreeg een uitgebreide rondleiding door de wasserij voor aardappelen en de investeringen op het gebied van duurzaamheid. Ook werden enkele zelfgemaakte innovaties toegelicht. Er wordt een productiegroei verwacht en zij zullen Swifterbant nog meer op de kaart zetten. Hierover gaan we ongetwijfeld nog veel horen.

Alle aanwezigen kijken terug op een nuttig werkbezoek, waarbij de VVD Dronten heeft laten zie een lokale partij te zijn met landelijke contacten.