Flevolandse ondernemers gezocht

Vrijdag 28 oktober vond er op Lelystad Airport een bijzondere bijeenkomst plaats. In een grote hangar waar ook een hele grote flight simulator stond kwamen een kleine 300 ondernemers bijeen. Bedrijfskring Lelystad organiseerde deze “meet and greet”. Aanleiding was de grote aanbesteding, voor uitbreiding Lelystad Airport, die inmiddels heeft plaatsgevonden.

De grote spelers op de markt zijn verplicht zich te oriënteren naar lokale (regionale) onderaannemers. De middag werd geopend door wethouder Fackeldey, daarna was het woord aan luchthavendirecteur Eric Lagerweij. Deze laatste nam de aanwezigen mee in de diverse fases van de ontwikkeling en aan de hand van een aansprekende animatie werd het vliegveld ineens wel heel erg realistisch.

Ad Rutten, voormalig lid van de Schipholdirectie gaf een toelichting op de toekomstige “Luchthaventafel”. Deze tafel, waarvan Rutten voorzitter zal zijn, heeft één grote opdracht en dat is dat de luchthaven zich als vestigingslocatie maximaal zal ontwikkelen maar dat zeker de regio in economisch opzicht hiervan zal profiteren. De tafel bestaat uit een kleine afvaardiging van bedrijfsleven, overheden en luchthaven. Bewust heel klein om op die wijze zo snel mogelijk te kunnen opereren en reageren.

Vervolgens kwamen sprekers van Dura Vermeer en Viggo aan het woord. Zij zijn dé grote aannemers die op zoek zijn naar de lokale ondernemers waarmee zij met elkaar van Lelystad Airport een prachtige luchthaven zullen maken.

De VVD Dronten houdt de ontwikkeling van Lelystad Airport nauwlettend in de gaten. Nu er is besloten om de luchthaven door te ontwikkelen, willen we in onze gemeente niet alleen de lasten, maar ook de lusten. We vinden het belangrijk dat onze ondernemers kunnen profiteren van de kansen die komen gaan.