Meer welzijn betekent minder zorg

Op 21 september was het Wereld Alzheimersdag. Een goede gelegenheid om deze week een bezoek te brengen aan dagcentrum Het Pluspunt van Coloriet in Swifterbant. Het Pluspunt biedt activiteiten aan thuiswonende ouderen met een zorgbehoefte.

Op zoek naar verbinding

Irene Korting bezocht het Pluspunt. Coördinator Wilma Damen zet zich samen met een groep fantastische vrijwilligers in. Het motto van deze bijzondere mensen is op zoek naar verbinding. En gewoon praktische dingen doen waardoor bezoekers zich prettig voelen.  Het is vaak net dat stapje verder gaan. Kijken wat iemand nodig heeft en wat bij iemand past.

Dagbesteding is meer

Vaak denken we bij dagbesteding vooral aan koffie drinken of spelletjes spelen. Het is niet alleen even uit huis en onder de mensen komen. Het gaat uiteindelijk om welzijn in de brede zin. Zo kunnen de bezoekers van het Pluspunt hun verhaal kwijt. Als mensen verder achteruit gaan dan wordt het gesignaleerd. Wilma vertelt: "We kijken wat iemand nodig heeft en dat is vaak iets eenvoudigs wat iemands dag maakt."

Mensen voelen zich beter

De dagbesteding in Swifterbant geeft mensen aandacht, afleiding en warmte. En daardoor voelen mensen zich beter. Ook vaak fysiek. Een ander voordeel is dat het mantelzorgers rust biedt. Ook voor hen is er aandacht.

De combinatie van Welzijn en Zorg bij het Pluspunt loopt erg goed! Fantastisch hoe zij samen met alle vrijwilligers zich inzetten voor onze ouderen.