Uw Europese stem telt voor Dronten

Zaterdag stond ik op de politieke markt op het Havenplein in Dronten voor de Europese Verkiezingen. Ik kreeg daar vragen van mensen wat de relatie is van Europa met Dronten. Daarom aan de vooravond van de Europese Verkiezingen nog even kort op een rij wat Europa voor Dronten heeft betekend de afgelopen jaren.

Er zijn mooie projecten gerealiseerd in Dronten met hulp van Europees geld. Denk aan de realisatie van het jongerencentrum van USRA en Nirwana aan de Educalaan, het nieuwe onderkomen van het dierenpark en scouting van Stichting De Scharrelberg en het wandelpad rondom Biddinghuizen. Ook zijn er ondernemers in Dronten die dankzij Europese steun nieuwe producten op de markt brengen, zodat zij zich als banen- en ideeënmotor kunnen blijven bezighouden met innovatief ondernemerschap.

Zo kon het bedrijf X1 Connect uit Dronten dankzij Europese subsidie hun cliptack-systeem ontwikkelen. Dit leverde 10 arbeidsplaatsen op, zowel bij het bedrijf zelf als bij het werktoeleidingsbedrijf Impact in Dronten.

Voor de ontwikkeling van een innovatief botskussen heeft het bedrijf Wagenaar Wegbewaking uit Biddinghuizen ook de weg naar Europees geld gevonden. Een ander voorbeeld is De Groene Vlieg B.V. die EU-subsidie ontving voor uienvliegbestrijding.

Europa is belangrijk voor de gemeente Dronten omdat veel van onze ondernemers agrariërs zijn. Mede dankzij onze agrariërs is Nederland de tweede exporteur van agrarische producten ter wereld. Het is goed dat het Europees landbouw- en visserijbeleid zich meer richt op ondernemerschap en innovatie, zodat we onze wereldwijde toppositie kunnen behouden.

Naast handel en banen zijn er andere redenen om op 22 mei te gaan stemmen. Heel eenvoudig: omdat Europa als grote broer meer voor elkaar krijgt dan elk land afzonderlijk. Denk bijvoorbeeld aan cyberveiligheid op internet, waardoor niet zomaar iedereen bij onze gegevens en data kan. En denk ook aan het tegengaan van het handjeklap tussen Europese telecombedrijven, die met hun deals de prijzen van onze telefoongesprekken absurd hoog houden. Dankzij bemoeienis van het Europees Parlement worden de kosten voor het mobiel bellen per minuut vanaf juli 2014 sterk verlaagd.

Voor het Europees Parlement heeft de VVD een goede kandidatenlijst met Cora van Nieuwenhuizen (www.kiescora.nl) als sterke vrouw op nummer 2 en boer Jan Huitema nummer 6 (www.janhuitema.nl) die meer boerenverstand naar Brussel wil brengen als vertegenwoordiger namens Nederland in de Europese landbouwcommissie.